lauantai 9. elokuuta 2014

Matkakuvaus Pargasta, osa 1. Yleiskuvaus.

Teimme koko perheen lomareissun Pargaan, Kreikkaan. Olimme vain viikon, mutta sekin riitti mukavaan irtiottoon arjesta. Tjäreborgin palvelut pelasivat moitteettomasti, palvelu oli hyvää ja helposti tavoitettavissa. Käytämme  myös aina Lentoparkkia, sieltä pääsee kätevästi kentälle ja takaisin.

Hotelli Maris vaikuttaa karttojen mukaan olevan aika skutsissa, ja hotellitiedoissa kehoitettiin ottamaan mm. taskulamppu mukaan. Paikan päälle saapuessamme olikin positiivinen yllätys, että välimatkat olivat lyhyempiä kuin olin kuvitellut. Valtoksen rannalle oli vain se 600m, ja sieltä käveli vartissa Pargan keskustaan. Tyttäret tosin sanoivat, etteivät olleet ymmärtäneet tulleensa jollekin v***n  urheilulomalle ( kävely oli aikamoista nousua ja laskua  Venetsialaisen linnoituksen kupeessa ), joten käytimme joskus myös venetaksia. Se maksoi 2 e/ lärvi suuntaansa.Taskulampulle ei myöskään ollut tarvetta.

Hotelli sijaitsi rauhallisella paikalla ja oli erittäin siisti. Koska saavuimme melkein keskiyöllä kohteeseen, oli  etukäteen jo kysellyt, olisiko mistään mahdollista saada sapuskaa ( ja olutta ) siihen aikaan. Hotellin lähellä oleva mini-market oli auki ja ostimme sieltä iltapalaa ja aamiastarpeet. Minulle oli järkytys, että huoneemme olivat eri puolilla hotellia, vaikka olin toivonut vierekkäisiä huoneita. Hotellin omistaja ( ? ) vakuutti, että täällä on erittäin turvallista ja voisin olla huoleti. Loppujen lopuksi hän olikin ihan oikeassa.

Tiesin, että ilmastoinnin saa lisämaksusta, ja otinkin sen samantien, sillä luulin kuulleeni, että se maksaa 14 euroa viikossa.Kun sitten selasin hotellikansiota, tajusin kuulleeni väärin. Ilmastointi maksoi 40e viikossa. Meninkin aamulla nolona perumaan sitä, sillä mielestäni 80e viikossa oli jo aika roima korotus matkan hintaan. Tarjouduin maksamaan ensimmäisen yön, mutteivät ottaneet maksua.

Itseasiassa pärjäsimme mainiosti ilman ilmastointia. Olihan se hyvää totuttautumista näihin Suomen öihin.

Tyttärien huoneessa haisi minun mielestäni maakellarille, mutta tytöt eivät huomanneet hajua. Huone olikin rakennettu aivan kallion kupeeseen, joten se ei liene ihmeellistä. Pikkumuurahaisetkaan eivät katsoneet, että hotellilla oli neljän tähden luokitus.

Siipan kanssa ihmettelimme sitä logiikkaa, millä joku market oli " mini" ja toinen taas " super". Minä mietin, mistä paikalliset ostavat elintarvikkeensa, sillä näiden markettien hinnat olivat ehkä osin halvemmat kuin Suomessa, mutta esim. maitotuotteet kalliimpia.

Pargan keskusta on pieni ja se olikin kierretty muutamassa päivässä. Mukavaahan siellä oli kierrellä, kun ei ollut mitään pakkomiellettä ostella. Pääsin kyllä " irti" viimeisenä päivänä ja ostin mm. kassin, saippuaa ja oliiviöljyä. Sitä ennen mukaan oli tarttunut koriste-esine kasvihuoneeseen, Nymfipatsas , kaulakoru ja vartalorasvaa.

Valtoksen ranta oli laaja ja siellä olisi ollut mahdollisuus myös hurjiin vesileikkeihin. Hinnat olivat kovia, joten tyydyimme makoilemaan, snorklailemaan ja uimaan. Vedenalainen maailma ei ollut huikea, vaikka vesi olikin todella kirkasta. Matkaoppaamme suositteli snorklaamiseen Sarakinakin rantaa ( meno-paluu 10 e veneellä, klo 11-17 ), mutta emme ehtineet sinne. Emme ehtineet myöskään Lichnos-beachille.

Ruokapaikkoja oli useita, ja hintataso tietenkin huokeampi kuin Suomessa. Saimme maukasta, muttei tajunnanräjäyttävää ruokaa joka paikassa. Neljän hengen päivällinen ruokajuomineen maksoi noin 36-65 euroa.

Teimme yhden retken, kävimme Nekromanteionilla ja Acheron-joella. Minä kävin yksin Meteoran päiväretkellä. Kahden viikon loma olisikin vaatinut useamman retken, sillä Parga on hyvin pieni paikka . Meille riittivät nämä retket ja viikko oli sopiva aika kohteessa.

( Kirjoitan erillisen jutun retkistä, kuvailen Ali Pashan linnoituksen, Venetsialaisen linnoituksen, Acheron-joen ja Meteoran kallioluostarit )

Hotelli Maris oliivilehtojen takana. Kaskaitten konsertti oli uskomatonta kuunneltavaa.

Näkymä Ali Pashan linnoituksessa. Maisemat olivat huikeita, valokuvat eivät tehneet oikeutta niille.

Venetsialainen linnoitus. Komeat näköalat, liikkuminen vaatii jonkin verran fysiikkaa.

Pargan satama linnoituksesta kuvattuna.

Mieskin löysi kiinnostavia raunioita.

Taidekuva ruukuista :)

Torilla oli tarjolla värejä ja makuja.