perjantai 6. kesäkuuta 2014

Hansun lomavinkit osa 1. Kotimaa

Loman kunniaksi ajattelin muistella omia lomiani. Viikko Pargassa, Kreikassa sekä pidennetty viikonloppu Tukholmassa ovat vielä edessäpäin. Olen lueskellut netistä matkakuvauksia ja ajattelin, että minäkin jaan kuvaukseni, vinkkini ja ajatukseni. Jos niistä olisi iloa jollekin.

Kotimaasta aloitan, sitten siirryn Pohjoismaihin ja  Eurooppaan. Egyptin ja Thaimaan kokemukset löytyvät jo blogistani, joten niitä en kirjoita uusiksi.Kauempana ei ole käynytkään.

Kotimaasta voin suorilta nimetä kaksi huippukohdetta lomanviettoon, Helsingin ja Lappeenrannan. Helsingin ehdottomia valtteja ovat museot, ainakin Kansallismuseo ja Luonnontieteellinen museo. Niihin oli aina lapsena päästävä, joka kesä uudestaan. Linnanmäen  tunnelmaa ei ole mikään uusi huvipuisto saavuttanut.

Viikonloppuna Hesan pikavisiitillä ajoimme Paavalinkirkon ohi, ja muistelimme siskon kanssa sitä jännitystä, kun bussilla tulimme Kuninkaanmäestä, mummolasta Linnanmäkeen. Äiti sanoi että kohta se Paavalinkirkko näkyy ja sitten hypätään bussista ja vaihdetaan ratikkaan.Mahtoivat muut bussissa istujat ihmetellä, kun kaksi tenavaa kiljuu ilosta ja huutaa että "  Paavalinkirkko näkyy, Paavalinkirkko näkyy!".

Suomenlinna on aivan ihana paikka, olin siellä upseerikerholla vähän aikaa töissäkin. Helsingin keskustakin on kaunis . Helsinki City marathonin olen juossut kuudesti ja reitti on hieno.

Lappeenranta on synnyinkaupunkini ja olen ja pysyn lappeenrantalaisena. Lappeenrantalaiset puhuvat niin ihanasti ja jonkinmoinen sukulaissieluisuus viriää heti, kun tapaa maailmalla toisen lappeenrantalaisen. Kun olin pieni, vieraita käytettiin aina Saimaan kanavaa ihmettelemässä. Koska meillä ei ollut omaa autoa, tuntuivat nämä reissut aina hyvin hyvin jännittäviltä. Sulkuportit ja valtavat vesimassat.

Lappeenrannan satama hiekkalinnoineen ja Linnoitus.Linnoituksen historia on mielenkiintoinen, tein siitä jopa ylimääräisen esitelmän lukiossa. En saanut kuin kasin. Linnoituksessa kävin pari vuotta kouluakin, kun meillepäin rakennettiin uutta. Oli  ulkovessatkin. Linnoitus vallihautoineen on hyvin kaunista aluetta, mukulakivikadut ja Suomen vanhin ortodoksinen kirkko. Vallihaudat tarjosivat aikoinaan nuorisolle oivan paikan viettää perjantain alkuiltoja.

Kasarmialue on yhtenäinen  ja Lappeenrannan upseerikerhokin aivan huikealla paikalla. Olin sielläkin töissä nuorempana.

Muita minulle rakkaita kaupunkeja on Iisalmi. Siellä on mahtavat vesistöt ja Koljonvirta kalskahtaa mystiseltä jo nimeltään.

En ole kokenut vielä Lapin kuumetta, Kolilla ja Vuokatissa olen käynyt. Siippa on useana vuonna sanonut, että eikö lähdettäisi Lappiin koko perheen voimin. Olen sanonut, että järjestäppä reissu niin lähdetään. Sinä ajat ja missään leirintäalueella en yövy.

Vielä on siis Lappi kokematta :)    

Ei kommentteja: