perjantai 16. lokakuuta 2009

Kynnet

Joku kaunis ja huoliteltu nainen on joskus lehdessä väittänyt, että pitkät kynnet eivät haittaa jokapäiväisiä askareita. Jos vain jaksaa huoltaa ja hoitaa käsiään, näyttävät ne kauniilta kotitöistä huolimatta.

Minä olen eri mieltä. Tällä hetkellä käteni ja kynteni ovat puolikuntoiset, sillä olen rasvaillut niitä ja käyttänyt kynsinauhojen pehmentäjää ja appelsiinipuutikkua sekä lakannut kynteni vaaleanpunaisella helmiäsilakalla. Kämmenet ovat karheat , nivelten kohdalla kovettumia ( yksi turvoksissa, ilmeisesti rasituksesta ), peukaloiden sivustat haavaumilla, pikkurillin kynsi revennyt...onneksi känsiä ei ole.

Tavallinen kotihoito ei siis riitä, jos tekee sellaisia hommia, jotka rasittavat käsiä sekä kynsiä. Tälläisiä ovat esimerkiksi pihahommat, joita olen tälläkin viikolla ehtinyt tekemään. Vaikka käyttäisi hanskoja, kuivavat kädet helposti, ja mm. mullan lapioiminen tai haravointi aiheuttavat rakkoja ja kovettumia. Siivous ja muu kodinhoito vaativat veronsa, ja olen minä tällä viikolla pyöräytellyt taikinaakin. Puitakin pitää kantaa liiteristä, ja lämmittää uunia. Minä olen yleensä kyynärpäitä myöten noessa sen jälkeen. En vain oikein hallitse noita lämmityspuuhia.

Puhumattakaan ansiotyöstä, taululiitu kuivattaa käsiä vaikka kuinka käyttäisi holkkia.
Joten arvatkaapa vain, mitä sanoin puolisolle, joka kerran erehtyi sanomaan, että mikset laittaisi punaisia pitkiä rakennekynsiä, ne näyttäisivät varmaan tosi seksikkäiltä...

Joo, lapionvarressako? Vai imurin?

Ei kommentteja: