perjantai 23. joulukuuta 2016

Dinkkunaisen joulu

Siinä se rötköttää, avonainen matkalaukku. Varvassandaalit ja UNO-kortit päällimmäisinä. Huomenna ajamme Helsinkiin yöllä ja joulupäivän aamuna lähtee lento Teneriffalle. Matkaseurueessa minä, tyttäret ja esikoisen kihlattu.Hartaasti odotettu reissu, erorahoilla maksettu. Ja laatua, neljän tähden hotelli all inclusive-palveluilla. Kylpytakit ja kaikki.

Viikon reissu vain, mutta reissu silti. Viikkoon tulee mahtumaan eläinpuisto Loro Parque, vesipuisto sekä Teiden tulivuori. Käppäilyä kujilla, varpaiden kaivautumista hiekkaan. Suolaista vettä ja vähän tyrskyjä.

Mua niin nauratti, kun mahduin bikinien yläosiin vaivatta. Ja huom, tyttärien. Alaosiin mahtuminen teettää vielä vähän työtä ja tuo keskivartalokin. Mutta pakkasin mukaan eri yläosat joka viikonpäivälle. Hahahahaa :)

Hieman huvitti, kun kysyin esikoiselta, millä kengillä aikoo taaplailla. Lenkkareilla. Okei, pakkaan sit mukaan yhdet ylimääräiset läpsyttimet, sillä aivan varmaan hän ei jaksa lenkkareita sitoa ja on kohta lainaamassa minulta kenkiä. Kuopus ei ole vielä edes aloittanut pakkaamista. Sen verran ollaan jo reissattu, että osaan varautua. Et siten pakannut pitkähihaista, vaikka sanoin? Mitenniin kaikki alushousut ovat jo likaisia? Monetko pakkasit? Ai, kolmet???

Joulua en siis vietä. Tytöt menevät isänsä luo, joka on valmistellut heille joulun. Kuusenkin kuulema laittanut. Minutkin on kutsuttu mukaan, mutta en mene, sillä en vaan voi. Tähän täytyy vaan oppia, että emme ole enää perhe. Minä säästän itseäni skippaamalla koko joulun. Eikä siinä ole mitään pahaa.

Olen minä vähän koristeita laitellut. Mutta toisaalta niin hienoa, ettei tarvitse miettiä. Ei ole mitään jännitteitä, lähinnähän ne johtuivat minusta itsestäni aiemminkin. Tein hirveän numeron siitä, etten saanut lahjaa. Ostin itse, mutta vaikka se huumorin piikkiin menikin, ei se ollut kivaa. Toisaalta, kuinka moni nainen saa jouluna paketteja Johnny Deppiltä, Richard Gereltä tai Harrison Fordilta?( No, olen saanut lahjan ainakin seitsemänä jouluna joten ei tämä ihan jokajouluinen tilanne ollut )

Koululaisten joulukirkko oli leppoisa, ehkäpä joskus menen myös toisenlaiseen joulukirkkoon. Sellaiseen, jossa on sellainen pappi, joka saarnaa itsensä minun sydämeeni. Lausuun " Isä meidän"-rukouksen sellaisella tempolla ja hartaudella, johon on helppo yhtyä.

Huomenna vielä kauppaan, mutta ehdottomasti ennen joulurauhan julistusta. Aamusta telkkari päälle ja joulupukin kuumalinja. Onkohan jossain myös dinkkunaisten kuumalinja?  Ajatelkaa, että olen soitellut jopa joululauluja pianolla ? En minä ihan hukassa ole.

Ei kommentteja: