tiistai 5. elokuuta 2008

Ajatuksiani poliittisista arvoista ,osa1.

Olen lähdössä kunnallisvaaliehdokkaaksi SDP:n riveissä. Tähän alkuun voin todeta, että allekirjoitan puoluekokouksen määrittelemät tavoitteet ja linjaukset.

Itse lähestyn kuitenkin elämää ruohonjuuritasolta ja käytännön esimerkkien kautta. Taivaita syleilevät korulauseet eivät ole minun juttuni, vaikka voinkin "uskoa parempaan huomiseen"tms.

Yhteiskunta ja historia muuttuvat ajan myötä, ja minäkin olen kokenut jo kolme erilaista aikakautta. Lapsuuteni ja koulunkäyntini 7o-luvulla( mm. peruskoulu-uudistus ), 80-luvun "nousukausi"( ainakin korot nousivat) , 90-luvun lama ja sen vaikutukset, sekä nyt nelikymppisen velallisen perhe-elämää...

Välillä tuntuu, että olen kokenut kaiken kantapään kautta. Rahanahneuttani olen mennyt kesätöihin jo 13-vuotiaana, ja iltatöihin 16-vuotiaana. Tein jopa 12-tuntista päivää 13 mk:n tuntipalkalla...Koko opiskeluajan tein töitä viikonloppuisin ja iltaisin, ja se kostautui . Opinnot eivät viivästyneet, mutta jo maksettu valtion opintoraha pitikin maksaa takaisin. J kaikista kummallisinta oli se, että EN voinut saada asumistukea, koska olin ollut töissä ( edeltävän vuoden tulot huomioitiin). Vuokra kuitenkin nousi ja piti maksaa- eli ainut vaihtoehto oli tehdä lisää töitä....

Törmäsin aikanani lukuisiin muihinkin porsaanreikiin, esimerkiksi yhteen aikaan olin työvoimatoimiston mukaan opiskelija, vaikka en ollut kirjoilla missään, olin graduni jättänyt. En kuitenkaan Kelan mukaan saanut opintorahaa, sillä en ollut heidän mielestään opiskelija( koska minulla ei ollut opintopaikkaa)..

Haluaisin oikeasti, että byrokratian koukerot vähenisivät ja tervettä maalaisjärkeä alettaisiin arvostaa enemmän.

Ei laiteta ihmistä "hyllymään harmaalle alueelle" vaan politiikan pitäisi oikeasti mennä siihen suuntaan, että ihmisillä olisi mahdollisuus VAIKUTTAA OMAAN ELÄMÄÄNSÄ.

Ei kommentteja: