keskiviikko 25. helmikuuta 2009

Unien tulkintaa 2

Tämä on herkullinen aihe. Tästä on kirjoitettu tonneittain kirjoja: unikirjoja. Toisaalta jo Sigmund Freud nimesi unet kuningastienä ihmisen alitajuntaan.
Ystäväni ovat luokitelleet minut sekopääksi viimeistään silloin, kun olen naureskellen kertoillut, millaisia unia olen nähnyt. Pahempaa kuin Stephen Kingin kirjat, totesi eräs ( nykyinenkin) ystävä.
Olen itse sitä mieltä, että pitämällä säännöllistä unipäiväkirjaa ihminen saattaisi oppia jotain itsestään, sillä unet kumpuavat oman mielen uumenista. Unien symboliikka aukeaisi varmaan itsestään niitä säännöllisesti seuraaville.
Päivän tapahtumat heijastuvat uniin, ja esimerkiksi televisiouutiset tai elokuvat saattavat toistua unissa, puhumattakaan dekkareista, joissa jahdataan sarjamurhaajaa. Olen minä teoriani lukenut, uskokaa pois. Psykologian cum laude, hyvät tiedot.
Enneunista en tiedä, itse olen nähnyt muutaman. Molempien lasteni kohdalla näin unta, että he olivat tyttöjä. Nuorimmaisen kohdalla uneksin, että syntyvä lapsemme saa nimen Emma, ja hän syntyy keisarinleikkauksella. Näin tapahtui, ja vaikka olimmekin alunperin miettinet mahdollisen tytön nimeksi Ainoa, Emma hänestä tuli.
Liikenteessä on tullut sählättyä, unissaankin. Viime yönä vaihtelin kaistaa ilman vilkkua ja poliisi pysäytti minut Hirvaskankaan risteyksessä. Täytyypä huomenna olla valppaana, kun oikeasti lähtee liikenteeseen.
Kerran näin unta Clint Eastwoodista ja itsestäni. Olin hame korvissa heinäladossa , Clintin kanssa. Vaikka aikaa on kulunut noin 20 vuotta, uni ei liene tarvitse selittelyä: Olin katsonut Clintin elokuvia. Varmaan Dirty Harrya. Tai jotain.

Ei kommentteja: