torstai 23. syyskuuta 2010

Periaatteesta en...

käytä autoa merkkiliikkeessä huollossa.

Kunnioitettava periaate, ja säästää rahaa. Nuo ihanat, normaalit 90-luvun autot olikin kätevää huoltaa tuolla alapihan "pyräkorjaamossa", mutta nyt onkin haastetta, kun minulla on käytössäni Audi vm 2000. Hienostuneesti muotoiltu herkku ilmastoinnilla ja sähköikkunoilla ynnämuilla sähköisillä asioilla, joihin ei tavallinen meisseli ( ei edes minun Mieheni sellainen ) pysty.

Taustaa. Kolmisen kuukautta omistajuuden siirryttyä meidän perheelle, alkoi airbagin-valo palaa. Mieheni " tutustui asiaan", sillä kannattaa tutustua asioihin ennenkuin lähtee vaihdattamaan ilmatyynyjä, se maksaisi ainakin tonnin. ( Siihen ei todellakaan ole varaa). Selvisikin, että yksi pieni osa oli vioittunut. Sen sai netin kautta hankittua edullisesti, aikaakaan ei mennyt kuin reilu kuukausi. Osa tuli vaihdettua, ja airbagin valo saatiin paikallisessa huoltamossa sammumaan.
Paska juttu olikin se, että tässä räpellyksessä pari muuta valoa alkoi palaa, ja auto huutaa aina käynnistäessä ikävästi. Huoltokirjan mukaan pitäisi suurinpiirtein hinauttaa auto merkkihuoltoon. Huoltamopojatkin sanoivat, ettei heillä ole koodeja valojen sammuttamiseen, mutta voin ajella huolettomasti, vikaa ei ole. Merkkiliikkeessä saavat sitten valotkin, ja äänen, sammumaan.

No, siis naisen logiikkaa tähän väliin. Autossa on siis erilaisia varoitusvaloja, jotka vilkkuvat aiheetta? Ne täytyy siis vain sammuttaa, ja jos se ei onnistu, niin antaa niiden sitten vilkkua? Ja viisain on se, joka saa ne sammumaan ilman merkkiliikkeen kallista tietokonetta.

Valitin nimittäin asiasta pyräkorjaajalle. Tämä totesi, että älähän hättäile, löysin netitstä sellaisen laitteen, jolla voi nollata ja lukea itse noita juttuja ja velimies hommaa sen kun korjaaja itse ei hallitse lontoota. Tässä meni kotvasen aikaa, ja laitehan tuli. Se ei ihan vielä ole toiminut kuten sen pitäisi, sillä valot vilkkuvat ja piipittävät, mutta annas olla. Työkaveri tänään sanoi, että on tosi tosi kallista käyttää autoa merkkihuollossa. Viissataa ainakin tai jotain. Hitsit, antaa siis pyräkorjaajan yrittää vielä parisen viikkoa. Sen jälkeen olisin taas tulossa tyttöjen reissu Helsinkiin, eikä silloin saa prkl vilkkua yksikään ylimääräinen valo.
Tai meikäläinen korjaa vian lekalla.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Hei,

minun vuosimallia 2006 Pesonen oli juuri huollossa. Olin ajatellut n. 200 euron normaalia huoltoa. Päivän mittaan huollosta soiteltiin esille tulleet vian ja kun summa oli 845,- sanoin stop. Ennen katsastusta (maaliskuu)suoritettavien korjausten hintaarvio 1.100,-. Arvaa ketuttaako?

Terv. Ritva